Facebook Whatsapp Youtube

התמכרות לתרופות מרשם

התמכרות לתרופות מרשם אינן נוצרות לפתע פתאום, בבוקר אחד: בשל ההתקדמות הרפואה לאורך השנים האחרונות, כך התפתחו סוגים רבים של תרופות מרשם ויעילותן. בין אם אנו זקוקים לתרופות לכאבי ראש או גב, תרופות המטפלות במחלות הנפש השונות, או לצורך איזון בהפרעות הקשב והריכוז – הפתרונות התרופתיים לכך הם רבים וחוקיים. עם זאת, ולאורך שימוש קבוע, הגוף מפתח עמידות בפני תרופות המרשם האלו – והצורך בשימוש הולך וגובר.

היבטים בהתמכרות לתרופות מרשם

לעיתים, כאשר כואב לנו, אנחנו ממהרים להיעזר בגורמים חיצוניים לצורך הפגת הכאב. יצירת תלות בתרופות מרשם הן בהחלט תוצאה ישירה של מהלך זה. תוהים האם אתם משתמשים בתרופות מרשם כי הגוף שלכם אכן נזקק להם? או שמא חציתם את הגבול והנכם מכורים לתרופות אלו? רצוי, בשלב ראשוני, לשאול את עצמכם מספר שאלות חשובות:

  1. האם אתם פונים לרופא שלכם לעיתים קרובות לצורך חידוש המרשם שלכם?
  2. האם אתם מבקשים מספר מרשמים ממספר רופאים שונים?
  3. האם החלטת, על דעת עצמך, לשנות את כמות הכדורים המופיעה על המרשם שלך ולהעלות את הכמות?

אם עדיין יש לכם ספק, מומלץ לגשת לרופא שלכם – או עם גורמים אחרים, ולהתייעץ בנושא זה. חשוב להבין כי הגורמים להתמכרות לתרופות מרשם הם רבים, ואין מאפיין אחד מרכזי לחתך אוכלוסייה מסוים. לעיתים, הסיבה להתמכרות יכולה להתחיל אצל הרופא הרושם עבורכם את התרופות. למה הכוונה? אנשים רבים שוכחים שתרופות הן עסק כלכלי לכל דבר; עסק שגם הרופאים מעוניינים להניח יד על הרווחים המגיעים מהם. סיבות נוספות המסבירות את היווצרותה של התמכרות לתרופות מרשם יכולות לנבוע מתחושת האופוריה העולה בעקבות שימוש בתרופות, פחד מחוסר תפקוד בשל הפסקה בשימוש בהן.

להתמודד עם הכאב במקום לברוח ממנו

בשל העובדה שתרופות מרשם הן דרך חוקית להפיג את הכאבים – בין אם הם נפשיים או פיזיים, אנשים רבים ממהרים להשתמש בהם מתוך תקווה להקל על הקושי. עם זאת, הקשיים וההרס המגיעים כתוצאה מהשימוש הכפייתי בתרופות אלו הוא עצום בהרבה – ודורש תהליך גמילה. אם אתם או אנשים היקרים לכם חולים ומפתחים תלות בתרופות מרשם – אנא צרו קשר עם הצוות של רוח בכפר לצורך טיפול מקצועי, מדורג ומכיל.

מעוניין להתחיל מחדש? אנחנו המקום הנכון

השאר פרטים ונתחיל בדרך חדשה

    התמכרות לתרופות מרשם – איפה עובר הגבול?

    תרופות מרשם הן תרופות האסורות למכירה ללא הצגת מרשם רפואי. אמנם, לכאורה, התמכרות לתרופות מרשם נשמעת הרבה יותר רצינית ומורכבת מ"סתם" התמכרות לתרופות שאינן בהכרח תרופות מרשם, אבל היות וידוע כבר שגם לאקמול ולאדוויל ניתן להתמכר, לא היינו ממהרים להקל ראש בכל סוג התמכרות, במיוחד לא להתמכרויות לחומרים שונים, שאליהן נמנית ההתמכרות לתרופות המרשם. מהן, בעצם, תרופות מרשם? מדוע הן עשויות לגרום להתמכרות? למענה מקצועי, פנו אל רוח בכפר.

    התמכרות לתרופות מרשם – לאיזה תרופות אתם עלולים להתמכר?

    ככלל, ניתן לומר, שלכל חומר, במינונים גבוהים או בנטילה בתדירות גבוהה, הגוף האנושי עלול לפתח תלות שתביא, בסופו של דבר, להתמכרות. אבל, אם אנחנו מדברים, ספציפית, על התמכרות לתרופות מרשם, הבה נבחן מה מוגדר כתרופות מרשם.

    את תרופות המרשם נהוג לחלק לארבעה סוגים עיקריים:

    • תרופות המרשם הרגילות – כדוגמת התרופות האנטיביוטיות. תרופות אלו נרשמות למטופלים על ידי רופאים שונים, כולל רופא המשפחה.
    • תרופות המרשם הפסיכיאטריות – תרופות שמיועדות לטיפול במקרי מחלות הקשורות לנפש, ונרשמות למטופל, לרוב, על ידי פסיכיאטרים.
    • התרופות המוגדרות כ"סם מסוכן" – תרופות שתכולתן כוללת חומרים נרקוטיים כמורפין או פנטניל, כמו גם תרופות בעלות פוטנציאל התמכרותי גבוה כמתילפנידאט (קונצרטה, ריטלין) ודקסמתילפנידאט (פוקלין), נרשמות, לרוב, על ידי רופאים מומחים בתחומי ההתמחות השונים.
    • תרופות הטוקסיקה – תרופות שבהן חריגה מהמינון המומלץ הופכת אותן לרעילות לגוף, נרשמות, לרוב, על ידי רופאים מומחים בתחומי ההתמחות השונים.

    לכאורה, היה ניתן לחשוב כי התמכרות לתרופות מרשם תופיע רק לתרופות המרשם הפסיכיאטריות ו / או באלו המוגדרות כסם מסוכן, אבל, כפי שכתבנו בתחילה, למרות שישנן תרופות מרשם בעלות פוטנציאל התמכרותי גבוה יותר, הסיכון להתמכרות קיים גם בתרופות המרשם האחרות.

    אז מה, אסור לקחת אף פעם אף תרופה?

    נהפוך הוא. מרבית התרופות טובות ומועילות, כשהן נלקחות באופן נקודתי, לצורך ספציפי, או, לחילופין, באופן מתמשך – אבל על פי הנחיותיו המדויקות של הרופא שרשם אותן. התמכרות לתרופות מרשם מתרחשת כשישנה חריגה משני הקווים המנחים הללו, והאדם מחליט על דעת עצמו (או בשל ה"צורך" בכך) לנטול תרופות שלא על פי המלצת הרופא המטפל.

    גמילה מתרופות מרשם

    משככי כאבים מספקים הקלה חיונית לאנשים הסובלים מכאבים אקוטיים או כרוניים, אך עם זאת, מדובר לעתים קרובות בתרופות חזקות מאוד ואם ייעשה בהן שימוש לא מושכל, הדבר עלול להיות הרסני לבריאות אותו אדם, ליחסיו עם סביבתו ולמצבו הכלכלי. התמכרות לתרופות מרשם בשלב מתקדם, עשויה להוביל גם לסיבוכים פליליים. קבלת טיפול מוקדם להתמכרות לתרופות מרשם עשוי להתגלות כלא פחות מהצלת חיים, וזאת המטרה שלשמה הוקם מרכז רוח בכפר- להחזיר את השליטה לחייהם של מכורים, לשקם אותם ולהחזיר את חייהם למסלולם. אלו הן כמה מהסכנות השכיחות ביותר הנגרמות משימוש מופרז במשככי כאבים.

    התמכרות לתרופות מרשם – מה הסיכונים?

    תרופות המרשם הממכרות ביותר הן משככי הכאבים ממשפחת האופיאטיים. תרופות אלו, הנגזרות מאופיום צמחי או מאופיאטים סינתטיים המופקים במעבדה, פועלות באופן מידי על אזורי המוח שלך המעבדים תחושות הכאב וההנאה. נטילת תרופות כמו אוקסיקודון, פרקוסט או פנטניל – במיוחד במינונים גבוהים – עשויה להיות מלווה בתחושת אופוריה. עם זאת, לצד האופוריה התרופה משפיעה על מערכת העצבים המרכזית הכוללת את המוח וחוט השדרה. שימוש במינונים גבוהים עשוי לדכא תפקודים חיוניים כמו קצב הלב, הנשימה והעיכול. כתוצאה מכך, מנת יתר של משככי כאבים עלולה לגרום לתרדמת ואף למוות. כאשר שהמינון שנרשם לך אינו מספיק עוד כדי לתחזק את ההתמכרות, ייתכן מאוד שהמצב עשוי להתדרדר לכדי רכישת התרופות בשוק השחור. רכישת התרופות באופן לא חוקי אינה יכולה רק לסבך אותך עם החוק ולפתוח בהליכים פליליים שדינם מאסר בפועל, אלא גם תעלה לרוב עד פי 10 יותר מאשר רכישתם במרשם. לכן, לעתים קרובות נכנסים אנשים המתמודדים עם התמכרות לתרופות מרשם לחובות כבדים.

    פגיעה בקרובים לך

    ההשלכות של ההתמכרות אינן מסתיימות באדם המכור. בני זוג, ילדים, הורים, אחים וחברים קרובים סובלים אף הם מהתופעות הנלוות להתמכרויות. אלימות במשפחה, התעללות מינית וסכסוכים משפחתיים מרים הם נפוצים במשקי בית בהם אדם אחד או יותר מכורים לסמים. כדי להבטיח לעצמך וליקרים לך חיי ביטחון, שגשוג ורווחה, "רוח בכפר" מזמינה אותך לפתוח בתהליך ריפוי ולהותיר את התלות בתרופות מאחוריך. צוות מקצועי בעל ניסיון רב שנים בטיפול בהתמכרויות הנוקט בגישה הוליסטית, זמין לך מסביב לשעון. הסביבה השקטה והאווירה הנעימה יוצרים את המרחב האידיאלי להחלמה מיטבית. למידע נוסף, ניתן לפנות אלינו כבר היום.

    שאלות תשובות

    אילו תרופות מרשם הן בעלות פוטנציאל להתמכרות?

    נראה כי תרופות ממשפחת האופיואידים, תרופות המשפיעות על מערכת העצבים להרגעה או דיכוי, הן בעלות פוטנציאל להתמכרות לאור ההרכב הכימי שלהן שדומה לזה של סמים כמו מורפיום או הרואין. על מנת להימנע מפיתוח של תלות יתר בצריכת התרופות כדאי לשים לב לשימוש מבוקר בהתאם להנחיות הרופא. שימוש שלא לפי ההנחיות או שלא לצרכים רפואיים הוא שימוש מזיק.

    מהן התרופות הנפוצות הידועות בפוטנציאל להתמכרות?

    בין התרופות הנפוצות נמצאות אוקיסקודון, מורפין, בופרנורפין ופנטניל. מעבר לאלו ישנן עוד הרבה סוגים של תרופות מרשם בעלות פוטנציאל להתמכרות – למידע נוסף וייעוץ מקצועי צרו עימנו קשר.

    איך ניתן להימנע מהתמכרות לתרופות?

    ראשית יש להיצמד להנחיותיו של הרופא ובמהלך הטיפול התרופתי להיות במעקב צמוד מולו. במידה ומדובר במטופלים הסובלים מהתמכרות באופן כללי חשוב לעדכן את הרופא כדי שהמעקב אחר הטיפול יהיה צמוד ועקבי יותר ואף לשקול אלטרנטיבות אחרות לטיפול. שנית, יש לוודא כי התרופה שקיבלתם היא תרופה מוכרת, משך הטיפול, התדירות, הסיכונים בנטילתה ותופעות הלוואי העלולות להופיע ידועים.

     

    קידום אתרים בגוגל