Facebook Whatsapp Youtube

התמכרות למשככי כאבים

התמכרות למשככי כאבים היא תוצאה של טיפול תרופתי שמטרתו, במקור, להקל על כאביו של המשתמש. לאורך השנים האחרונות, השימוש בתרופות ובמשככי כאבים הולך ותופס תאוצה: בין אם מדובר בכאב ראש, מחלות כרוניות או התאוששות לאחר ניתוח – אין ספק שהם שיפרו את איכות חיינו. במקביל לכך, ובשל השימוש בחומרים אופיאטים בחלק מהתרופות הקיימות – ישנם מטופלים רבים המתמודדים עם הכאבים שלהם עם משככי כאבים, אך במקביל נוצרים אצלם דחפים פיזיולוגים להמשיך ולהשתמש בחומרים אלו.

התמכרות למשככי כאבים: תופעה המגיעה בכל שכבת גיל

כאב פיזי ונפשי הוא חלק משגרת יומם של רבים מאתנו. בין אם מדובר בדלקות, שריר שנמתח, או שמא מתח נפשי – אין ספק שמשככי כאבים הם אמצעי להפגת הכאב. עם זאת, ולצד החידושים האחרונים בתחום הפרמקולוגיה, יש ביכולתם של משככי כאבים אלו להביא לכדי התמכרות ויצירת תלות חמורה. במילים אחרות, משככי כאבים, בדומה לחומרים ממכרים אחרים כמו סמים ואלכוהול, יכולים להביא בהתחלה לתחושת הנאה – לצד ההקלה בכאב, אך כדי לשחזר את תחושת ההנאה הזו משתמשים רבים יגבירו את צריכת משככי הכאבים שלהם.

חתך האוכלוסיות בחברה הצורך משככי כאבים ומתמכר אליהם הוא מגוון למדי: החל מבני נוער, הצורכים אותם על מנת לספק את יצר הסקרנות ולמתוח גבולות, ואף בוגרים העוברים פציעות ספורט או ניתוחים מורכבים – ומשתמשים בכדורים שונים המקלים על הכאבים מהם הם סובלים. עם זאת, אוכלוסיית גיל הזהב היא פגיעה גם כן ואיננה חסינה מפני התמכרות למשככי כאבים. למה הכוונה? אכן, מרביתנו מודעים לכך שקשישים סובלים הרבה יותר מכאבים כרוניים, ובהתאם לכך, השימוש שלהם במשככי כאבים הוא הכרחי וקבוע. עם זאת, ובשל העובדה שחלקם סובלים מבעיות זיכרון – ייתכן וחלקם ישכחו האם לקחו כבר את הכדור שלהם או לא, ובהתאם, ייקחו כמות גבוה יותר "רק כדי לוודא".

איך נגמלים ממשככי כאבים – שוברים את דפוס ההתמכרות

נטילת משככי כאבים, כאשר היא נעשית באופן לא מבוקר – מבחינת הכמות ומשך השימוש, יכולה להביא לידי התמכרות של ממש. התוצאות, בהתאם יכולות להביא לכדי תופעות לוואי פיזיות ופסיכולוגיות. כדי לשבור דפוסי התמכרות אלו, הצוות המקצועי של רוח בכפר ילווה אתכם לאורכו של תהליך הגמילה.

מעוניין להתחיל מחדש? אנחנו המקום הנכון

השאר פרטים ונתחיל בדרך חדשה

    ההבדל שבין התמכרות למשככי כאבים לבין שימוש נחוץ לריפוי

    תרופות משככות כאב נמצאות כמעט בכל בית, בין אם במקרר, בארון התרופות הביתי, ליד המיטה או בארון שמעל לכיור המקלחת. למעשה, רק מעטים מאיתנו לא נטלו, בשלב זה או אחר של חייהם, משכך כאבים מסוג זה או אחר, כשלרוב, התרופה משמשת אותנו באופן זמני ולמטרה ספציפית אחת – הקלה על כאב מסוים. אצל מרבית האנשים, ברגע שאותו כאב מקבל את המענה הראוי ונעלם, נפסיק את השימוש בתרופה ולא מגיע עד לכדי התמכרות למשככי כאבים. עם זאת, במקרה של התמכרות – ניתן לפנות רוח בכפר.

    מתי ההתמכרות למשככי כאבים מתפתחת?

    התמכרות למשככי כאבים עלולה להתפתח, בעיקר, במקרים בהם אנחנו נוטלים משככי כאבים שלהם השפעה דומה להשפעתם של סמים וכימיקאלים אחרים המוגדרים כבעלי פוטנציאל התמכרותי. נוסף לכך, חלק מהמכורים למשככי כאבים הגיעו למצבם בשל התפתחותה האיטית וההדרגתית של ההתמכרות, שהתרחשה עבורם ללא משים, כשנזקי השימוש מצטברים אט אט ברקע. כשהנזקים עולים אל מעל לפני השטח, ניכרת כבר השפעתם על כל רמות התפקוד של המכור/ה – התפקוד הפיזי, הנפשי, וכמובן גם התפקוד היומיומי של המכור/ה. זו היא הסיבה שחלק מאנשי המקצוע מכנים את התמכרות למשככי כאבים בשם "התמכרות שקטה".

    התמכרות למשככי כאבים בישראל

    ישנן לא מעט סיבות שעשויות להביא אדם לשימוש הראשוני במשכך כאבים, אולם, ככלל, מדובר בצורך בהפחתת כאב כלשהו – כאב כרוני, כאב שלאחר ניתוח, טראומה פיזית, מחלה כרונית וכד'. בין משככי הכאבים הנפוצים והמוכרים כבעלי פוטנציאל התמכרותי ניתן למנות את הפרוקסט, האוקסיקונטין , הרוקסט, הטרמדקס וכן הלאה. המשותף למרביתן הוא השתייכותן למשפחת האופיאטים, שאליה משויכות תרופות שהרכבן דומה להרכב סמים (כדוגמת המורפיום או ההרואין). השפעתן מורגשת על מערכת העצבים המרכזית, והן גורמות לשיכוך הכאבים ולתחושה של אופוריה. אולם, בד בבד עם כך, הן גם גורמות להתמכרות להן.

    להקדים גמילה לתרופה

    כפי שניתן להבין, לעיתים קרובות, התמכרות למשככי כאבים מתחילה בשימוש תמים בתרופה משככת כאבים לצורך שיכוך כאבים נקודתי ולא מזיק. השימוש שתוכנן, מלכתחילה, להיות נקודתי וקצר, עלול להפוך, אם לא תהיו מודעים לכך, להתמכרות ארוכה וחסרת שליטה! לליווי וסיוע מקצועי בתחום, פנו אל רוח בכפר.

    טיפול בהתמכרות למשככי כאבים

    כבר הרבה מאוד זמן שכואב לכם הגוף, מסיבות רבות, כמו: התמודדות עם מצבים נפשיים בדמות חרדה ודיכאון, כאבי שרירים ומפרקים, כאבי ראש וכאבי מחזור וכאבים נוספים. ההתמודדויות הללו מאוד מקשות עליכם לתפקד לאורך היומיום ואתם פונים לעזרת הכדורים שיקלו במעט את התחושה הכואבת שאתם מתמודדים איתה בגוף. הכדורים מרגישים ואף נותנים לכם תחושה שעכשיו הכל בסדר, אפשר להתמודד עם הכל. אבל אז, ככל שהזמן עובר, אתם יכולים גם לפתח התמכרות למשככי כאבים ומכאן הדרך מאוד מורכבת. אם אתם מרגישים שהפכתם לתלותיים במשככי כאבים ויש בכם את הרצון להפסיק ולהתחיל דרך חדשה, כדאי להתחיל גמילה במרכז הגמילה "רוח בכפר" שמציע לכם שיטות וסוגי טיפול שונים, מטפלים מקצועיים שילוו אתכם לאורך כל תהליכי הטיפול ובנוסף, תקבלו לווי, תמיכה, יחס אישי ואוהב שיגרום לכם להרגיש בבית.

    התמכרות למשככי כאבים – תמיכה משפחתית

    אם אתם מרגישים כי התחלתם התמכרות למשככי כאבים ויש בכם רצון לפנות לעזרה למרכז גמילה על מנת להתחיל תהליך גמילה מכל הכדורים שאתם משתמשים היום, אל תעשו את התהליך הזה לבד. מומלץ לשתף את המשפחה בכך שאתם מעוניינים להיגמל, להסביר להם את ההשלכות, תופעות הלוואי ומה הצורך שלכם בנוכחות שלהם. תוכלו אף להציע להם להצטרף וללוות אתכם לתהליך, ואף להיות נוכחים באופן מלא. לאורך כל הגמילה יהיה לכם צורך במשפחה תומכת ברצון שלכם, ובשביל זה חשוב להכין אותם מראש, להיערך ולדעת שהם יהיו שם עבורכם.

    טיפול במרכז גמילה

    התמכרות למשככי כאבים מצריכה פנייה לגמילה במרכז גמילה ייעודי ומותאם למצבכם. אחרי שדיברתם עם המשפחה והסברתם להם כי אתם מתכננים להיגמל, עליכם להתחיל ולחפש מרכז גמילה שילווה אתכם לאורך כל הדרך עד שתגיעו לגמילה הסופית. מה חשוב שתבררו? אילו סוגי טיפול הם מציעים, מי הם אנשי המקצוע שילוו אתכם, אילו המלצות יש על המקום, כמה אנשים הצליחו להיגמל ובכמה זמן – אלו הם פרטים מאוד חשובים לבדיקה לפני תחילת הגמילה במרכז שתבחרו.

    לסיכום, מרכז הגמילה "רוח בכפר" בעל ניסיון רב בלווי מטופלים שהתמכרו למשככי כאבים מסיבות שונות. יחד עם אנשי המקצוע הטובים, הצליחו לעזור להם להיגמל ולחזור לתלם בהצלחה.

    שאלות תשובות

    לאיזה משככי כאבים ניתן להתמכר?

    תרופות ומשככי כאבים ממשפחת האופיאטים בעלי הרכב כימי הדומה לסמים אשר משפיע על מערכת העצבים ולפיכך עשויים ליצור תלות בשימוש בהם ולגרום להתמכרות אליהם במצב של שימוש מופרז ולא מבוקר.

    איך אדע אם אני מכור?

    בדרך כלל ניתן יהיה לזהות שינויים בהתנהגות וצריכה של התרופה שלא לצורך רפואי כראוי. כלומר, במידה ועקב הכאב חווה הצורך תחושת רוגז עצבנות או מצב רוח רע, ייתכן וייטול כדור נוסף על מנת להקל ולהירגע למרות שבפועל זה לא הכרחי מבחינה רפואית.

    מהם התסמינים להתמכרות למשככי כאבים?

    להתמכרות ישנם מגוון של סימנים ולא בהכרח שאדם מכור יהיה מזוהה עם כולם. בין התסמינים ניתן לראות תכיפות רבה בהמצאת שקרים, ירידה בזיכרון, ירידה בקואורדינציה וכמובן תחושת תלות בצריכת הכדורים ועוד.

    קידום אתרים בגוגל