Facebook Whatsapp Youtube

טיפול בהפרעות אכילה

טיפול בהפרעות אכילה מגיע כהתערבות הכרחית בחייהם של החולים. אין ספק שהשנים האחרונות הביאו עמן מודעות גבוהה ליופי וחיקוי מודל הרזון כדרך חיים. במקביל, בני נוער ובוגרים פונים לדיאטות המתפתחות במהרה להפרעות אכילה. לא כל הפרעת אכילה נובעת מהתקשורת ומהסביבה, אלא גם מנסיבות גנטיות וביולוגיות. בכל מקרה, כאשר אתם מבחינים בשינויים התנהגותיים וגופניים אצל הבת שלכם או אצל בן הדוד שלכם – תפנו אותו לייעוץ ולטיפול רפואי.

טיפול בהפרעות אכילה וכיצד הן נוצרות

היווצרותה של הפרעת אכילה נגרמת ממניעים שונים – בין אם סביבתיים או גנטיים. לצד הסבל שמחלה זו גורמת למטופל, היא משפיעה גם על הסביבה שלו, הדואגת ורואה אותו דועך. חשוב לדעת שיש פעולות רבות באמצעותן ניתן לעזור. ראשית, נסקור בקצרה חלק מסימני האזהרה המצביעים על כך שזו איננה דיאטה רגילה אלא הפרעת אכילה:

  • שינויים התנהגותיים – שינויים בהתנהגות שחשוב לעקוב אחריהם כוללים, למשל, דפוסי אכילה חדשים: צמצום אכילה באופן קיצוני, כאשר אתם שמים לב כי נעלמות לה כמויות רבות של אוכל, עיסוק בלתי פוסק באוכל ואופן הכנתו, ועיצוב הזהות העצמית בהתאם לאוכל ולהימנעות ממנו – כולם מהווים סימני אזהרה שאמורים להדליק אצלכם נורה אדומה.
  • שינויים גופניים – שינויים אלו כוללים סימפטומים רבים, כדוגמת חולשה, התייבשות, בעיות במעיים, כאבי גרון ו-וושט, דופק איטי ועוד סימנים פיזיים אחרים המצביעים על הקאה מכוונת, ויכולים להביא לשינויים הורמונליים ולעיתים אף לאוסטיאופורוזיס.

בהתאם סימנים העולים, עומדים לרשותכם מגוון טיפולים. טיפול בהפרעות אכילה מתמקד, ראשית, בליווי המטופלים עד להגעה למשקל התקין – כמובן שבהתאם לגיל, מגדר והגנטיקה שלהם. במקביל, ישנם היבטים שונים לטיפול מלא ומקצועי בהפרעות אכילה, והוא כולל, בין השאר, טיפול תזונתי, נפשי, קוגניטיבי ומשפחתי. הטיפול התזונתי יכלול ייעוץ פרטני ומפוקח על ידי דיאטנים. תרומתו של הטיפול הוא לסייע למטופל לעלות באופן מדורג במשקל. הטיפול הנפשי מהווה חוליה נוספת ומשמעותית בהחלמת המטופל, ובמהלכו המטופל לומד להתמודד עם דפוסי האכילה שנוצרו, להבין מה עומד מאחורי הרגשות השלילים שנוצרו סביב האוכל וכן הלאה.

טיפול בהפרעות אכילה אצל מבוגרים

יקירכם אינם צריכים להתמודד עם הלחצים והעומס הרגשי בו הם נותנים לבד. בעזרת רוח בכפר הם יצליחו להתמודד עם דפוסי האכילה שלהם ולהתגבר עליהם – בהדרגה ובבטחה.

 

הפרעות אכילה טיפול

 

הפרעות אכילה טיפול

התמכרויות הן ביטוי חיצוני לכאבים פיזיים ונפשיים כאחד – והפרעות אכילה הן דוגמא נפוצה לכאבים מסוג אלו. מחפשים אחר הפרעות אכילה טיפול? הצוות המיומן של רוח בכפר יידע לסייע לכם בכל שאלה, ליווי ותמיכה מלאה בתהליך ההחלמה.

הפרעות אכילה טיפול: מידע מקיף

בעיות בדימוי העצמי הן סוגיה עמה רבים נאלצים להתמודד מדי יום ביומו. בין אם מדובר בעודפי שומן או ברזון קיצוני – נדמה כי החברה המערבית מכתיבה לנו כיצד לפעול כדי לעמוד בקריטריונים שלה. נסקור, בקצרה, חלק מסוגי הפרעות האכילה הקיימים:

  1. אנורקסיה נרבוזה – הפרעת אכילה זו, הנקראת בעברית צימנות, הינה הפרעת אכילה המתפתחת כתוצאה מפחד מצמית לעלות במשקל. אנשים בוגרים ונערים הלוקים בהפרעת אכילה זו מאבדים משקל קיצוני בשל הפחד הרב שלהם להשמין – אף על פי שהם אינם נחשבים לבעלי משקל יתר. במקרים רבים, אנשים אלו ממשיכים להחזיק בפחד קיצוני זה, למרות תת המשקל בו הם נמצאים.
  2. בולימיה נרווזה – הפרעת אכילה זו מתאפיינת בהתקף זלילה, שבסופם הבוגרים או בני הנוער יבצעו הקאה מכוונת או שימוש במשלשלים. במילים אחרות, כדי למנוע השמנה, האנשים הסובלים מהפרעה זו מבצעים מעשי היטהרות מיד לאחר התקפי האכילה שלהם; פעולה החוזרת על עצמה לפחות פעמיים ובמשך תקופה שלא יורדת מ-3 חודשים.

על אף השוני בין הפרעות האכילה הללו, דרכי הטיפול המוצעים לאורכו של תהליך ההחלמה חולקים דרכי טיפול דומות למדי: ראשית, יתבצע טיפול נפשי שיתמקד בדימוי הגוף של המטופל או המטופלת, כמו גם מתן כלים ליצירת קשרים חיוביים עם בני המשפחה והחברים שלהם. ישנן מקרים בהם יהיה מעורב פסיכיאטר שיסייע עם תרופות מתאימות. בנוסף, אין ספק שתפקידה של דיאטנית הוא עצום, משום שהיא מלווה את המטופלים ואת משפחותיהם כיצד ואילו ארוחות רצוי להכין מדי יום.

לאהוב את עצמכם כפי שאתם

בין אם מדובר בתכתיבים של החברה, ובין אם מדובר בלחצים של החברה, אין ספק שמופעל לחץ רב על אנשים רבים לעמוד בקריטריונים המקובלים של הרזון. בסיוע של רוח בכפר, תוכלו להתגבר על דפוסי מחשבה שגויים אלו ולאהוב את עצמכם.

מעוניין להתחיל מחדש? אנחנו המקום הנכון

השאר פרטים ונתחיל בדרך חדשה

    מרכז לטיפול בהפרעות אכילה

    על אף המודעות הגוברת והולכת להפרעות האכילה בעולם בכלל ובמיוחד בישראל, ממחקרים עדכניים עולה, כי עדיין, לא מעט אנשים מפתחים הפרעות אכילה. אם נהיה ספציפיים יותר, מבולימיה, סובלים 1% מהגברים ו-4% מהנשים, בעוד שמאנורקסיה סובלים 0.2% מהגברים ו-1.2% מהנשים (רובם, בסביבות גיל ההתבגרות). המחקרים אף מורים, כי במרבית המקרים, רק מעטים מתוך הסובלים מהפרעות האכילה אכן יעברו טיפול בהפרעות אכילה, וזאת, בשל אי אבחון בזמן (מסיבות שונות) על ידי המשפחה או על ידי המערכות שונות שפוגשות אותם בחיי היומיום שלהם. למענה מקצועי, פנו אל רוח בכפר.

    טיפול בהפרעות אכילה – הסיכויים להחלים

    הפרעות האכילה אנורקסיה ובולימיה נחשבות להפרעות קשות שלהן השפעות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות משמעותיות, וכידוע, הן אינן עשויות להיעלם מעצמן באותה פתאומיות שבה הגיעו. יחד עם זאת, קבלת טיפול בהפרעות אכילה כאשר הוא ניתן במרכז טיפול מקצועי מהימן ועל ידי אנשי המקצוע הנכונים עשוי בהחלט להוביל לריפוי המטופל/ת ולהחזרתו לחיים בריאים ונורמאליים. מחקרים רבים שנעשו בנושא, מצביעים על הקשר בין גורמי סיכון רבים ומורכבים לבין הפרעות האכילה, ומורים על שילוב בין הגורמים הגנטיים, הגורמים הביולוגיים, הגורמים הנפשיים והגורמים החברתיים. מכאן שקיים צורך כי טיפול בהפרעות אכילה ייעשה בגישה שמשלבת בין סוגי הטיפולים שונים (תזונתי, נפשי, תרופתי וכן הלאה), על מנת להשיג תוצאות טובות יותר לאורך הזמן.

    משך זמן הטיפול עשוי לנוע בין מספר חודשים למספר שנים, בהתאם למקרה. בספרות המחקרית קיימות עדויות לכך, כי החלמה מלאה, במקרים מסוימים, עשוי לארוך אף בין שנתיים לחמש שנים.

    מה חשוב לדעת בנוגע לטיפול?

    טיפול בהפרעות אכילה מתמקד בתחילתו בהשבת המטופל/ת למשקלו/ה התקין, הנקבע בהתאם לנתונים הממוצעים האובייקטיביים (כגיל או מין) והסובייקטיביים (כגנטיקה או התפתחות). כמו כן הוא מתרכז בהפחתת תסמיני הפרעת האכילה, וייצוב המצב הפיזי שנובע מהסיבוכים של הפרעת האכילה. בהמשך, יושם דגש על מניעת החזרה של הפרעת האכילה. חלק מהמקרים החמורים יותר, יצריכו אשפוז וטיפול מיידי במצב פיזי ונפשי שעלול להוות סכנה מיידית לחיי הסובל/ת מהפרעת האכילה.

    מתמודדים עם הפרעת אכילה שלכם או של בן משפחה? אל תתמודדו איתה לבד! מרכז רוח בכפר – מרכז גמילה ברוח אחרת מציע גישה טיפולית מקיפה, תוך ההתייחסות הפרטנית הנדרשת לצרכיו האישיים והטיפוליים של כל מטופל/ת.

    הפרעות אכילה טיפול לנשים ולגברים

    כהפרעות אכילה מוגדרת קבוצת ההפרעות שקשורות באכילתו או בצריכתו של המזון. אמנם, הפרעות מסוג זה נחשבות לנפוצות במיוחד אצל מתבגרות, אולם גם גברים וגם בני גילאים אחרים לוקים בהן. הפרעות אכילה נחשבות להפרעות המלוות בסיכון משמעותי לחיי הסובל מהן, במיוחד בשל נטייתן של הפרעות אלה להתדרדרות עד כדי התנהגויות המסכנות חיים. אולם, אף ללא סכנה ממשית לחיי הסובל מהן, פגיעתן של הפרעות אכילה מסוימות (כדוגמת האנורקסיה) במערכות הגוף השונות, עלולה להיות בלתי הפיכה. כאשר המדובר על הפרעות אכילה טיפול הוא עניין מורכב, ולכן, חשוב לזהותן ולטפל בהן בשלבים המוקדמים שלהן. למענה מקצועי, פנו אל רוח בכפר.

    מידע חשוב בנוגע להפרעות אכילה טיפול והחלמה

    הפרעות אכילה עשויות ללבוש פנים שונות אצל אנשים שונים, החל מאנורקסיה ועד לבולימיה. במרבית המקרים, נשים (כ-1.2% באוכלוסייה) תסבולנה מהן יותר מאשר גברים (כ-0.2%), ובמרבית המקרים, אף ניתן יהיה לזהות קשר בין הופעתה של הפרעת האכילה לבין דימוי עצמי, דימוי גוף ירוד ומצוקות נפשיות שונות. רצוי גם לזכור כי לעיתים קרובות, הפרעות האכילה אינן מופיעות לבדן, ופעמים רבות ניתן לפגוש אותן כשהן מתלוות למצב נפשי מורכב אחר (כדיכאון, ביטחון עצמי בעייתי, קשיים סביבתיים וחברתיים וכן הלאה). כשאנחנו מדברים על הפרעות אכילה טיפול אינו עניין פשוט, ולעיתים קרובות, הוא אף עלול להתגלות כמורכב ברבה יותר ממה שעשוי להיראות בתחילה, וזאת, בשל נטייתן של הפרעות הללו להיות כרוניות, קשות מאד לטיפול ונוטות לשוב ולחזור, אם מפסיקים לעמוד על המשמר.

    זיהוי מוקדם יכול לעזור? לא במקרה של הפרעות אכילה

    בדומה לבעיות אחרות, הפרעות אכילה עלולות להתגלות כמתעתעות מאד. זאת, מאחר ובתחילתן, הן עשויות להידמות לדיאטה או להתנהגות נורמטיבית לגמרי אצל נערה מתבגרת. אולם בשל האלמנטים הנפשיים הכרוכים בהתנהגות זו, ההתדרדרות וההחמרה תגענה במהירות. לרוב, ההפרעות אף מגיעות בלוויית הכחשת המצב או הסתרה מהותית שלו מההורים, כך שגם כאשר מודעים לסכנת קיומן, קשה מאד לזהותן בזמן הנכון, לפני שהן מתחילות ליצור נזקים שונים בגוף של הסובל/ת מההפרעה. לקבלת הטיפול המתאים, צרו קשר עם רוח בכפר.

    שאלות תשובות

    אילו סוגים של הפרעות אכילה קיימים?

    קיימים מגוון של הפרעות אכילה הבאים לידי ביטוי בצורות שונות ביניהם – אנורקסיה, בולמיה, אכילת יתר ועוד. למידע מקצועי וייעוץ לטיפול מתאים פנו עוד היום למרכז רוח בכפר.

    האם רק נשים סובלות מהפרעות אכילה?

    לא. קיימת בחברה נטייה לחשוב כי נשים לוקות בהפרעות אכילה באופן שכיח יותר מגברים, אולם תפיסה זו מוטה ולוקה בחסר. מפני שיש שוני בין המגדרים באופן בו הפרעות האכילה באות לידי ביטוי ולאור העובדה כי כללי האבחון של הפרעות אכילה יותר מתאימים לאישה מאשר לגבר, אז ניתן לחשוב כי נשים סובלות מבעיה זו בעוד שיש לא מעט גברים הסובלים ממנה גם הם.

    איך ניתן לקבוע פגישת ייעוץ?

    תוכלו להתקשר אלינו למספר 0502704333 או לשלוח אלינו מייל  aviakaufman@gmail.com . אנחנו כאן בשבילכם! אל תתמודדו עם זה לבד!

    קידום אתרים בגוגל